|
Wspólne cechy budowy organizmów
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5688 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Janina Parafiniuk nauczyciel przyrody
Temat: Jak zbudowane są istoty żywe?
Zakres treści: Wspólne cechy budowy organizmów.
Cele nauczania:
Wiadomości
a) zapamiętane: - uczeń potrafi podać przykłady organizmów roślinnych i zwierzęcych - uczeń potrafi wskazać różnice pomiędzy podanymi organizmami b) rozumiane: - uczeń rozumie wprowadzone pojęcia dotyczące budowy organizmów(organizmy jednokomórkowe i wielokomórkowe, komórka, tkanka, narząd, układ narządów) - uczeń podaje przykłady narządów(organów) roślinnych i zwierzęcych
Umiejętności
a) w sytuacji typowej: - na podstawie opisu dokona podziału organizmów na jednokomórkowe i wielokomórkowe - wskaże różnorodność kształtów komórek - wymieni przykłady narządów roślinnych i zwierzęcych b) w sytuacji problemowej: - wyjaśni, od czego zależą kształty komórek - potrafi uszeregować poznane elementy organizmu zgodnie ze wzrastającą złożonością budowy
Postawy
- wdrażanie do aktywnej i twórczej pracy na lekcjach, - kształtowanie postawy badawczej i aktywnego obserwatora przyrody, - rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł biologicznych.
Metody
- pogadanka, - burza mózgów - pokaz, - praca z podręcznikiem
Formy pracy
- zbiorowa, - indywidualna
Środki dydaktyczne
- tablice: komórka roślinna i zwierzęca, tkanki zwierzęce, układ pokarmowy człowieka - podręcznik
TOK LEKCJI
Faza wprowadzająca 1. Sprawy organizacyjne 2. Uczniowie podają przykłady różnych organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz omawiają różnice pomiędzy nimi 3. Nauczyciel wyjaśnia cel dzisiejszej lekcji, podaje i zapisuje temat
Faza realizacyjna
1. Prezentacja tablic przedstawiających komórkę roślinną i zwierzęcą i wyjaśnienie pojęcia komórka. 2. Uczniowie zapisują w zeszytach wyjaśnienie pojęcia komórka 3. Prezentacja zdjęć, tablic z różnymi kształtami komórek 4. Uczniowie na podstawie podręcznika wyjaśniają, od czego zależą kształty komórek 5. Podział organizmów ze względu na budowę i zapisanie notatki do zeszytu ORGANIZMY
Jednokomórkowe Wielokomórkowe - pantofelek - jaszczurka - chlorella - stokrotka
6. Prezentacja tablicy z tkankami zwierzęcymi, wyjaśnienie pojęcia tkanka 7. Zapisania w zeszycie wyjaśnienia pojęcia tkanka 8. Wyjaśnienie pojęcia narząd i układ narządów 9. Zapisanie w zeszycie wyjaśnień: narząd, układ narządów 10. Uczniowie podają przykłady narządów roślinnych i zwierzęcych
Faza podsumowująca
1. Uczniowie na tablicy zapisują w kolejności poszczególne poziomy organizacyjne organizmu, po sprawdzeniu przepisują do zeszytu ORGANIZM UKŁĄD NARZĄDÓW NARZĄD TKANKA KOMÓRKA 2. Uczniowie odpowiadają na pytanie postawione w temacie lekcji 3. Zadanie pracy domowej
Odpowiedz pisemnie na pytanie 2 str. 57
Dla chętnych:
Wyszukaj w różnych źródłach nazwy tkanek występujących w organizmie człowieka
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|